چرا Opera را به FireFox ترجیح می دهم؟ (20 دلیل)

شاید بعضی از دلایل من برای شما جزئی باشد و جز دلایل مهم به حساب نیاید و برعکس. همچنین خیلی از مشکلات و کاستی‌های فایر فاکس با افزونه ها (خصوصا Grease Monkey) قابل جبران باشد(مثلا مورد شماره 10 که با این افزونه تقریبا در FF شبیه سازی می‌شود). ولی راستش را بگویید حاضرید یک بار اپرا را نصب کنید یا فایر فاکس + ده‌ها افزونه؟

قطعا هرچه زمانی که برای پیکر بندی یک نرم افزار برای به صورت دلخواه در آوردن آن کمتر باشد، آن نرم افزار خوش‌دست تر و ارحج است. من از وقتی Opera را نصب کرده ام دستی به تنظیماتش نبرده‌ام؛ اپرا با تنظیمات پیش‌فرض مرا ارضا می‌کند اما هربار که FF را نصب کردم، حد اقل بیست دقیقه باید برای پیکر بندیش وقت صرف کنم.

دلایل کلی و مهم‌تر

1. Opera سریع تر باز می‌شود
به محض اینکه Opera را باز می‌کنم صفحه‌ی نرم افزار به سرعت جلوی چشمم ظاهر می‌شود. اما وقتی FF را باز می‌کنم حد اقل 20 ثانیه هارد شروع می‌کند به صدا می‌افتد و به شدت کار می‌کند، کامپیوتر کند می‌شود، اعصابم خورد می‌شود، فایر فاکس باز می‌شود ولی موس هنوز ساعت شنی است، سه الی چهار ثانیه بعد حال کامپیوتر خوب می‌شود.

2. Opera فضای بازتری برای مرورکردن دارد
image نوار ابزار‌ها و Tab های Opera بدون اینکه خوانایی‌شان را از دست بدهند کوچکتر شده اند و فضای فراخی(!) برای مرور وب درپیش رو دارم. همچنین منو‌ها حذف شده اند و دکمه ای شبیه Office Button به جای آن‌ها قرار داده شده.

3. اپرا، Speed Dial دارد
Speed Dial که به جای Home Page باز می‌شود(البته هنوز هم Home وجود دارد ولی وقتی یک Tab خالی باز می‌کنید صفحه‌ی Speed Dial جلوی شماست)، سایت‌های دلخواه را همراه با یک تصویر بندانگشتی از آنها را در پیش‌روی شما قرار می‌دهد. مثلا من در Speed Dialام گودر، جیمیل، پیش‌خوان وردپرس، و انجمن میلیتاری و چند صفحه از لوکال‌هوست که بیشتر با آن‌ها سر و کار دارم را قرار داده ام. امکان تعیین بکگراند و بکش و بینداز و تغییر اندازه‌ی آن را جزو دلایل جزئی حساب می‌کنم:)

My Speed Dial

4. اپرا، Download Manager خیلی قوی تری دارد
وقتی به علت قطع شدن ناگهانی از اینترنت یک بارگیری شما در FireFox مختل می‌شود، حتما باید آن را Restart کنید و امکان Resume ندارد(هرچند همین هم خیلی بهتر از دانلود منیجر IE است). اما برگه Transfers در اپرا بارگیری‌ها را خیلی قوی تر مدیریت می‌کند.

5. Opera، تاریخچه‌ی(History) بهتری دارد
فایر فاکس تنها و تنها آدرس صفحاتی را که به آنها سر زده ایم (+ تاریخ و ساعت بازدید) ذخیره می‌کند. اما اپرا دست کم کد HTML و CSS و JS را ذخیره می‌کند.(بدون عکس‌ها) که برای آفلاین خوانی و رجوع به یکی از صفحات قبلا بازدید شده برای نگاه کردن یک جمله یا یک تکه متن خیلی مفید است.

6. اپرا سرویس Opera Turbo دارد
دکتر مجیدی در باره‌ Opera Turbo قبلا نوشته اند(متاسفانه الان آفلاین هستم و لینک مطلب را ندارم). توربو با یک تونلینگ به سرور اپرا(چیزی شبیه غیلطر سکن) با فشرده سازی صفحات (از جمله عکس‌ها) به طور قابل توجهی باعث کاهش حجم صفحات می‌شود و سرعت مرور صفحات را بالا می‌برد. همچنین برای کسانی که محدودیت حجم دانلود دارند بسیار کاربردی است.

7.Copy to note اپرا قابلیت نت‌برداری سریع به کمک Notes دارد(شبیه Side Note در One Note)
 Notes widgetعبارات مهم و کوتاه (مثلا کد نظر سنجی PollDaddy یا یک دیدگاه جالب در یک وبلاگ) به سادگی به Noteهای اپرا  فرستاده می‌شوند و به خوبی مدیریت می‌شوند. این کار حتی نیازی به راست کلیک ندارد! فقط دوبار کلیک یا استفاده از Ctrl + Shift + C کافیست.
 

 

8. ذخیره صفحات وب با عنوان آنها نه با اسم فایل!
این خیلی مهم است! وقتی یک صفحه‌ی وب را ذخیره می‌کنید، Opera شبیه IE عنوان صفحه را به عنوان نام فایل در نظر می‌گیرد، اما فایل فاکس نام فایل روی سرور را. مثلا اگر این صفحه را با FF ذخیره کنید، نام فایل را modules.php می گذارد اما Opera و IE نام آن را “سایت میلیتاری ، اولین سایت نظامی در ایران Forums-آغاز وحشتی جهانی (روز شمار جنگ جهانی اول)” خواهند گذاشت.

9. در اپرا بعضی منو‌ها تبدیل به نوار ابزار‌های پر کاربرد تری شده‌اند
حتما لازم نیست که بوکمارک ها یک منوی جدا داشته باشند(البته اپرا منوی Bookmarks را به طور کامل حذف نکرده)، وقتی می‌خواهیم آدرسی را تایپ کنیم همچین نواری زیر فیلد آدرس ظاهر می‌شود:

Address Bar 10. ویجت‌ها و دیگر امکانات اپرا
Check mail widget از جمله سرویس چک میل! همچنین اپرا ایمیل، آدرس، اسم، فامیل، username، شماره تلفن، کد پستی و… شما را می‌تواند ذخیره کند که هنگام پرکردن فرم های ثبت نام و خرید اینترنتی و غیره، فقط کد امنیتی را پر کنید و دکمه Submit را فشار دهید. بقیه‌ی مشخصات را اپرا خودش پر می‌کند. نگران نباشید🙂

دلایل جزئی و کم اهمیت تر

1. اپرا بسیار زیبا تر است!
کافیست نگاهی به صفحات ویژه اپرا بیندازید، (صفحه‌ی Private Browsing, Could not locate remote serverو…) افکت هایی که هنگام سرچ کردن یک کلمه اجرا می‌کند، هنگام باز و بسته کردن یک Tab تازه و… اپرا بسیار چشم‌نواز تر است. البته افکت‌های کار شده تنها برای زیبایی نیستند و مثلا افکت Search آن در پیدا کردن کلمه مورد نظر بسیار کاراست. البته نمی‌گویم FF افکت ندارد، مثلا Smooth Scrolling آن هم زیباست و هم کاربردی.

Could not locate remote server Private Browsing Cache
Server Not Found Private Browsing cache

2. سرچ اپرا سریعتر و راحت تر کلمات را مشخص می‌کند
نگاهی به عکس‌های زیر که در هردو یک کلمه از یک صفحه جست و جو شده بیندازید و آنها را مقایسه کنید.(با کلیک روی هر عکس، می‌توانید تصویر سایز اصلی را ببینید) هرچند جزئی ولی سرچ اپرا، کلمات را بیشتر تابلو می‌کنه!

search for Fire Fox search
Lovely Opera Dear Firefox

3. فونت پیش‌فرض اپرا چشم نواز‌تر است

بله فونت پیش‌فرض! فونت پیش‌فرض برای من اهمیت دارد. در صفحاتی که فونت خاصی برای نوشته‌یشان تعیین نکرده اند، فونت پیش‌فرض مرورگر و شکیل بودن آن اهمیت پیدا می‌کند. مقایسه بفرمایید:

opera Default Font Firefox default font
Lovely Opera Dear Firefox

درست است، با صرف دو دقیقه وقت می‌شود فونت پیش‌فرض FF را عوض کرد، اما یاد چند جمله‌ی اول پست باشید.

4. کلیک راست + اسکرول موس
اگر اپرا دارید این ترفند را اجرا کنید، کلیک راست را نگه دارید و گردالی وسط موس(همونی که جای کلیک وسطه نه اونی که زیرشه، IQ!) رو بچرخونید. خب اگر اپرا ندارید بهتون میگم که چی میشه:

Opera tarfand5. پیش نمایش – نمیدونم چطور توصیف کنم، خودتون ببینید:
موس رو روی لبه‌‌ی نوار تب‌ها بیارید تا نشانگر به تغییر اندازه تبدیل بشه، حالا بکشید پایین! خب بهتون میگم چطو میشه:

preview

رویش بکلیکید تا بهتر ببینید.

6. دسترسی آسان تر به Recently closed tabs
بارها و بارها اتفاق افتاده که اشتباها یک تب رو بستم یا درست همون لحظه ای که تب رو بستم یک کلمه یا یک جمله که دنبالش بودم رو دیدم، خوشبختانه هرسه مرورگر(Opera, FF, IE) از “تب‌های به‌تازگی بسته شده” پشتیبانی می‌کنند، ولی دسترسی به این در کدوم راحت تره؟
— در FF باید از طریق منوی History وارد عمل شوید(3 کلیک)
— در IE با باز کردن یک تب خالی لیست تب‌های اخیرا بسته شده به نمایش در میاد(2 کلیک)
— در اپرا کافیست روی این سطل کوچولو کلیک کنید تا لیست تب‌های اخیرا بسته شده براتون باز بشه(2 کلیک)

7. دسترسی آسان‌تر به تمام صفحات ویژه در اپرا
در همه‌ی مرورگر ها این صفحات وجود دارند. مثلاً about:config یا about:cache یا about:license(این رو توی FF ببینید، بد نیست) می‌خواهید لیست کامل این صفحات (+ توضیحی مختصر در رابطه با کارشان) را داشته باشد، در آدرس با مرورگر اپرا بنویسید: “opera:”

image8. صفحه about:config کارآمد تر
صفحه‌ی about:config را در اپرا باز کنید و آن را با فایرفاکس عزیز مقایسه کنید. دسته بندی اعمال شده جدای از زیبایی به فهم بیشتر تنظیمات کمک می‌کند.(خیلی هم شبیه پیش‌خوان وردپرسه، کمی زیبا‌تر) جدّاً روی این صفحه عالی کار شده.
image

9. Help های inline و Online فوق العاده
همه جای Opera یک علامت سوال پیدا می‌کنید که یا شما را به صفحه مربوطه در سایت اپرا راهنمایی می‌کند یا یک راهنمای Inline به شما ارائه می‌کند.

10. اپرا محتوا را سریعتر نشان شما می‌دهد
فایر فاکس کل صفحه و استایل ها و JS هارا لود می‌کند، سپس صفحه را رندر می‌کند و منتظر بارگیری کامل تصویر‌ها می‌شود. برای من بسیار زیاد اتفاق افتاده که FF تمام سورس صفحه را دانلود کرده ولی به علت کند شدن ارتباط لود شدن یک استایل به تاخیرافتاده و مدت‌ها وقتم را تلف کرده.

اپرا سورس صفحه را لود می‌کند و آن را با فونت و رنگ پیش‌فرض نمایش می‌دهد، (حالا اگر اینترنت در کل ایران هم بترکد شما به محتوای صفحه دسترسی دارید) چند لحظه بعد بعد استایل‌ها را لود شده اند و روی متن اعمال می‌شوند.(صحنه‌ی گذر از صفحه‌ی عریان به صفحه‌ی استایل دار خیلی جالبناک است!) سپس جاوا اسکریپت‌ها و بعد هم تصاویر.

 

خیلی خب؛ پست به اندازه‌ی کافی طولانی شد؛ 20 دلیل هم اقامه کردم:) بیان دلایل بیشتر از حوصله‌ی من، شما و این مطلب خارج است. مطلبی دیگر در راه است، “چرا فایر فاکس را به اپرا ترجیح می‌دهم؟” دلایلی که در این دو مطلب بیان می‌کنم باعث می‌شود من هر دو مرورگر را دوست داشته باشم و از آنها در کنار هم استفاده کنم.

,

  1. #1 توسط برنامه ها در اوت 31, 2010 - 8:56 ب.ظ.

    اصلا دل‌کندن از Opera غیرممکنه!
    نوشته قشنگی بود. ممنون.

  2. #2 توسط MFiRE در اوت 31, 2010 - 10:48 ب.ظ.

    اميدوارم طرفداران اپرا هر روز بيشتر بشند
    موفق باشيد

  3. #3 توسط رضا در سپتامبر 1, 2010 - 6:01 ق.ظ.

    مطلب خوبی بود ولی
    Opera سریع تر باز می‌شود ===> حقیقا برای من زیاد تفاوتی نداره سرعتشون. و اصلا به این عنوان ترجیح نمیدم ( شایدم چون همیشه فایرفاکس باز هست زیاد متوجه این موضوع نمیشم)

    2. Opera فضای بازتری برای مرورکردن دارد ===> با استفاده از چند تا افزونه و کاستومایز کردن فایرفاکس خیلی فراخ تر هم میتونه بشه و خوش دست تر !!!

    3. اپرا، Speed Dial دارد ===> من یدونه Site Launcher فایرفاکس رو به 100 تا اسپید دیال نمیدم. اصلا قابل مقایسه نیستن. تقریبا اینترنت گردی بدون این افزونه فایرفاکس سخت شده برام.

    4. اپرا، Download Manager خیلی قوی تری دارد ==> لازمه بگم DownThemAll از دانلود منیجر اپرا بهتره ؟

    اپرا قابلیت نت‌برداری سریع به کمک Notes دارد ===> فایرفاکس استیکی نوت دارد🙂

    ویجت‌ها و دیگر امکانات اپرا ===> اینا رو هم که 90 درصدشون رو فایرفاکس هم داره.

    باقی مسائل هم بنظرم بیشتر سلیقه ای میومدن.
    ولی چیزی که برام مهمه اینه که اگر فایرفاکس داشته باشی می تونی انتخاب کنی که این قابلیت ها رو داشته باشی یا نداشته باشی . این خیلی مهمه🙂

    • #4 توسط محمد جعفر در سپتامبر 1, 2010 - 2:56 ب.ظ.

      حاضرید یک بار اپرا را نصب کنید یا فایر فاکس + ده‌ها افزونه؟

      استیکی نوت که گفتید افزونس یا توی خود FF هست؟

      + این مطلب یه کم ناقصه 2-3 مورد باید بهش اضافه کنم
      +

      “چرا فایر فاکس را به اپرا ترجیح می‌دهم؟” دلایلی که در این دو مطلب بیان می‌کنم باعث می‌شود من هر دو مرورگر را دوست داشته باشم و از آنها در کنار هم استفاده کنم.

      + الان هم دارم پاسخ این کامنت رو با FF می‌نویسم😀

      • #5 توسط رضا در سپتامبر 1, 2010 - 7:00 ب.ظ.

        افزونه هست🙂
        ولی خب یکی از خوبی هاش همون افزونه هاش هست دیگه. مگه افزونه بودن بده ؟
        تقریبا 80 درصد کاربرای فایرفاکس شاید بخاطر افزونه هاش ازش استفاده میکنن.
        ولی بازم ممنون از مطلب خوبتون😀

        • #6 توسط محمد جعفر در سپتامبر 2, 2010 - 1:57 ق.ظ.

          من فقط یک تم خوشکل نصب می کنم اونم اسمش FireFox B هست. افزونه های FF خیلی انعطاف پذیر و زیادن. ولی من یکی دیگه مثل قبل زیاد حوصلشونو ندارم!:دی

  4. #7 توسط مرتضی در سپتامبر 1, 2010 - 12:47 ب.ظ.

    یکی از بزرگترین مشکلات اپرا اینکه وقتی رو لینکک کلیک میکنی میره تو تب جدید

    • #8 توسط محمد جعفر در سپتامبر 1, 2010 - 2:51 ب.ظ.

      فکر کنم تو آپشن هاش بشه درستش کرد. فایر فاکس هم چنین قابلیتی داره

  5. #9 توسط امیر اخوان در سپتامبر 1, 2010 - 5:21 ب.ظ.

    آقا من واقعاً لذت بردم که یکی مثل خودم از اپرا استفاده میکنه! مرسی😡
    ولایلی که گفتیم همه درسته و من قبول دارم و یه چیز خوب هم اون هم قابلیتی است که اون گوشه سمت راست پایین اپرا هست و میشه باهاش عکس های یک صفحه رو بست تا لود نشه همون chash image وکه واقعاً برای منی که از ای.دی.اس.ال حجمی استفاده میکنم کاربرد داره و خوشحالم از این بابت.
    یه چیزی هم من خودم کشف کردم و نمیدونم کسی تاحالا اینو کار کرده یا جایی هنوز نخوندم. اگر برای شما هم درست بود و جایی نخونده بودین به اسم من در وبلاگتون ثبت کنین که مایه افتخاره منه!
    اون هم اینکه میشه برای رفتن به back و forward از کلیک های موس استفاده کرد! ینی شما لازم نیس برین روی دکمه back کلیک کنین! بلکه هر کجای صفحه که خواستین موس رو که هست اول یک کلیک سمت چپ میکنین و بلافاصله کلیک سمت راس میکنین! ینی اول چپ و سریع راس دقت کنین که اگه این کار سریع انجام نشه اتفاق نمیفتهً! پس سریع اول چپ کلیک و بعد سریع و بدون مگث راس کلیک. با این کار عمل back انجام میشه!
    برای عمل forward هم دقیقاً برعکس همین. اول راس کلیک و بعد سریع چپ کلیک

    امتحان کنین و خبر بدین!
    مرسیییییییییییییی

    • #10 توسط محمد جعفر در سپتامبر 2, 2010 - 1:52 ق.ظ.

      هر جفتشون کار کردنو هم بکوارد فوروارد و هم کش ایمیج. عدم نمایش تصاویر رو FF داره و کش رو نمی دونم…؟

  6. #11 توسط sina در سپتامبر 2, 2010 - 2:13 ب.ظ.

    حالا firefix ایها بخوان مهاجرت کنن به opera چه طوری میتونن این همه پلاگین مورد علاقه‌شون رو با تنظیمات به opera منتقل کنن! نمیشه!

    • #12 توسط محمد جعفر در سپتامبر 2, 2010 - 4:11 ب.ظ.

      لزومی نیست که مهاجرت بشه! من از هر دو مرورگر کنار هم استفاده می‌کنم.
      + سایت های مسدود شده مثل دلیشس رو با اپرا باز می‌کنم تا از فیلترشون رد شه.
      + ایمیل ها و فید ها رو با فایرفاکس می‌خونم
      + با اپرا به کنترل پنل ولاگ می‌رم
      + پاسخ کامنت ها رو با فایرفاکس می دم
      و…

  7. #13 توسط نادر خرمی راد در سپتامبر 3, 2010 - 11:17 ب.ظ.

    به نظر من مهم‌ترین امتیازش شرت‌کات‌های خیلی خوبشه.
    از اون که بگذریم، پایداریش؛ به خصوص وقتی با یه مرورگر مقایسه بشه که nتا افزونه روش نصب شده.

    • #14 توسط محمد جعفر در سپتامبر 6, 2010 - 6:02 ب.ظ.

      جدّا شرت کات هاش هوشمندانه انتخاب شدن. مثلا این کلیک موس که دو سه تا کامنت بالاتر هست یا کلید های x و z. امتحان کنید…

  8. #15 توسط حسین کرد در سپتامبر 6, 2010 - 2:40 ب.ظ.

    یه خاصیت دیگه Opera
    inspect Element است که با راست کلیک می تونیم اون رو مشاهده کنیم
    که کدی رو که در زیر یک دکمه یا عکس یا … خوابیده نشون می ده
    واسه من برنامه نویس و یا سایر دوستان بدرد می خوره
    واسه اینکه ببینیم یک کد چجور کار می کنه
    من با FireFox هم این خاصیت رو استفاده می کنم
    اما فایرفاکس یک افزونه برای این کار دارد که باید به وسیله کاربر نصب شود

    opera با ADSL بهتر جواب می ده
    اما حتی با Dial Up هم قدرت خودش رو داره

    • #16 توسط محمد جعفر در سپتامبر 6, 2010 - 6:00 ب.ظ.

      این خیلی عالیه! من چون برنامه‌های تحت وبم رو اول با فایرفاکس چک و دیباگ می‌کنم از View Selection Source استفاده می‌کنم و از Inspect Element خبر نداشتم! امتحانش می‌کنم

      به نظر من برای وب گردی اپرا بهترین مرورگر هست ولی برای یک Developer تصمیم گیری خیلی سخته. من فعلا از هر دو کنار هم استفاده می‌کنم.

  9. #17 توسط faeze در نوامبر 23, 2010 - 7:16 ب.ظ.

    man badownload maneijere opera ke emlaye dorostesham nemidonam moshkel peida kardam vaghti mikham chizi download konam ?mide badesham eror mishe komakam konid

  10. #18 توسط mer در ژانویه 12, 2011 - 12:34 ب.ظ.

    سلام من میخاهم که کلیه صفحات را با یک کلیک بوکمارک کنم در اپرا ولی نمی شه مثل موزیلا که این کارو میکنه باید چه کار کنم این همه صفحه را دونه دونه بوکمارک کنم وای نه

پاسخی بگذارید

